FAQ

Klik op het onderwerp waar u een vraag over heeft.

Vragen rondom betalen

  • Bij Fideel kan je met cash geld, Bancontact, creditcard of Payconic betalen.

  • Bij Fideel betaal je na de consultatie of in geval van een operatie bij het afhalen van de hond. Voorschotten of voorafbetalingen worden niet gevraagd.

    We geven graag vooraf een indicatie van het te betalen bedrag zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Overschrijvingen staan we enkel toe na onderling overleg, bijvoorbeeld voor fokkerijen, waar we eventueel met een maandelijkse factuur werken.

  • Bij Fideel wordt er steeds een factuur gemaakt. We geven ze u graag mee via mail of op papier. U kan ze later ook nog altijd opvragen.

  • In principe niet, de ervaring heeft geleerd dat dit problematisch is en de zaak meestal alleen maar erger maakt. Indien u betalingsmoeilijkheden heeft en recht op bijstand kunnen we u eventueel doorverwijzen naar het dierendispensarium van de Stichting Prins Laurent of naar het OCMW van uw gemeente.

    Betalingen uitgevoerd door bewindvoerders of schuldbemiddelaars kunnen uiteraard wel achteraf, doch enkel na voorafgaandelijk akkoord tussen deze en Fideel.

  • Helaas wel. Het dier is immers ook niet van ons. Deze vraag wordt ook vaak misbruikt. Als u bijvoorbeeld al jaren een kat in de tuin eten geeft en ze slaapt in tje tuinhuis, dan is dat eigenlijk wel uw kat geworden. De wet stelt dat dat diegene die het dier onder zijn vleugels neemt, er op dat moment ook de eigenaar van is. Uiteraard krijgt u wel een bewijs van betaling mee, mocht u de kosten later op een andere “eigenaar” willen terugvorderen.

  • Neen, helemaal niet. Die eerste keer dat u komt brengt u de gegevens van de betrokkene mee en zijn of haar toelating om met uw dieren bij Fideel te komen. We sturen de factuur rechtstreeks naar uw bewindvoerder.

  • In principe niet. U dient wel op voorhand de toestemming van uw schuldbemiddelaar te vragen, zodat hij of zij kan nagaan of er voldoende budgettaire ruimte is. Daarvoor kan u uw schuldbemiddelaar eventueel met ons in contact brengen om een raming van de kosten te overleggen.

Vragen rondom verloren dieren/dieren waarvan men geen eigenaar is

  • Ja, maar alleen maar om de chip uit te lezen zodat de eigenaar kan gevonden worden. Fideel is een dierenartsenpraktijk en heeft geen opvangcapaciteit of vergunning als dierenasiel.

  • Neen. Indien een dier vermoedelijk verloren gelopen is en een gevaar voor zichzelf of anderen betekent of de openbare orde verstoort, dient u hiervan de politie te verwittigen.

    Lang niet alle dieren die in je tuin lopen zijn verloren gelopen. Katten leven vrij rond hun woonplaats. Als ze hinder veroorzaken, kan je proberen de eigenaar te vinden of de gemeente van de overlast verwittigen.

  • Voor gevonden vogels verwijzen wij u graag door naar het vogelopvangcentrum te Merelbeke.

Vragen rondom afspraken

  • Bij Fideel hebben we een goed online oplossing om afspraken te maken, “mijn dieren”, terug te vinden op onze website. Deze is het meest geschikt voor gewone consultaties en routine ingrepen. Als u een afspraak wil maken voor meer gespecialiseerde zorg, die mogelijk meer tijd vraagt van ons, zoals radiografisch onderzoek, belt u best even op 09 - 366 57 60.

  • Dat is geen probleem. We begrijpen dat u om welke reden ook liever bij de ene dan bij de andere dierenarts komt. We hebben ook allemaal onze eigen specialiteiten. Zowel online als telefonisch kan je eenvoudig de dierenarts van jouw keuze aangeven.

  • Bel gerust even op 09 - 366 57 60, we reserveren altijd extra ruimte voor dringende afspraken.

  • Je belt best steeds even naar het algemeen nummer 09 - 366 57 60. Indien mogelijk zal de assistent u onmiddellijk doorverbinden, zonet belt de betrokken dierenarts terug als hij wat meer tijd heeft.

    Naar het persoonlijk gsm nummer van een dierenarts bellen is storend.

    Bij Fideel houden we eraan onze consultaties niet te onderbreken voor telefoongesprekken. We wijden graag onze volledige aandacht aan de mensen en dieren die op dat moment voor ons staan en daar ook voor betalen.

    Veel vragen kunnen ook door onze baliemedewerkers beantwoord worden.

  • Ja, elke dierenarts van Fideel doet desgewenst ook huisbezoeken. We kunnen op huisbezoek echter niet dezelfde service en kwaliteit bieden als in onze goed uitgeruste praktijk.

    Hou aub ook rekening met het feit dat we op huisbezoek niet dezelfde stipte afspraken kunnen maken als in de praktijk zelf. De opgegeven uren zijn slechts een indicatie en afhankelijk van de vooruitgang van het werk.

Vragen rondom operaties en hospitalisaties

  • In de meeste gevallen wordt een hond of kat ‘s ochtends binnen gebracht voor een operatie. Dan volstaat het het eten van je huisdier weg te nemen de avond voordien bij het slapen gaan. Water drinken mogen ze altijd blijven doen. Konijnen hoeven niet nuchter gehouden te worden.

  • Meestal is dat niet nodig en verteren deze vanzelf. Dit verteringsproces zorgt wel tijdelijk voor een verdikking op de plaats van de wonde. Als de draadjes toch weg moeten zal u daar bij de afhaling van uw dier van op de hoogte gesteld worden.

  • Als uw huisdier bij Fideel moet overnachten, kan het leuk zijn als je iets mee brengt dat meer persoonlijk is voor hem, zoals een deken waar hij op slaapt. De eigen voeding is voor dieren die een langere tijd moeten blijven ook steeds een goed idee.

    Voor konijntjes vragen we steeds een drinkflesje, voeding en hooi voor het konijntje mee te brengen. Zij moeten immers steeds kunnen eten en zijn zeer gevoelig voor voedsel wijzigingen.

  • Het is zelden nodig dat er continu iemand naast je huisdier zit. Dat zou ook heel duur worden. Uiteraard geven we wel de zorgen die echt nodig zijn. Zo kan het zelfs gebeuren dat een huisdier met een dierenarts mee naar huis gaat om er gemakkelijker voor te kunnen zorgen, bijvoorbeeld tijdens een feestdag of in het weekend.

  • Dat is niet altijd nodig, grote honden laten we vaak ook buiten lopen als het weer het toelaat en we hebben ook nog andere plekjes waar je hond kan wakker worden terwijl we hem in de gaten kunnen houden.

Vragen rondom medicatie

  • De meeste medicamenten voor de onmiddellijke behandeling van je huisdier hebben wij gewoon op voorraad en zal je mee krijgen tijdens de consultatie. Voor vervolgbehandelingen kan je gewoon binnenspringen bij Fideel om een nieuwe voorraad medicijnen.

    Je kan ook altijd terecht bij je lokale apotheek, maar dan heb je voor de meeste medicamenten wel een voorschrift nodig.

  • Normaal gezien niet. De wetgever verbiedt ons om medicamenten terug te nemen, tenzij voor vernietiging. U koopt dus best enkel wat u nodig heeft.

  • Niet altijd. Hier stelt de wetgever dat wij medicatie kunnen herverdelen op basis van de hoeveelheid bijsluiters en unieke verpakkingen (blisters) er in de doos zitten. We hebben bij Fideel evenwel veel medicamenten in grote kliniekverpakkingen waaruit we je zo gepast mogelijk kunnen meegeven wat je zal verbruiken.

  • Bij Fideel zit er tijdens weekdagen van 8u30 doorlopend tot 19u30 en op zaterdag van 9u00 tot 12u00 iemand aan de balie, zodat je zonder wachten meteen je medicament of voeding kan oppikken.

  • Dat doe je beter niet, tenzij je het eerst even aan ons vraagt. De gemiddelde hond of kat weegt veel minder dan een mens en zal dus al snel een gigantische overdosis krijgen van een humaan medicijn. Daarenboven werkt het metabolisme van onze huisdieren anders en kunnen ze bepaalde medicijnen helemaal niet verdragen.

Vragen rondom voeding

  • Bij Fideel hebben we een volledig gamma dieetvoeding voor honden en katten. Onder dieetvoeding verstaan we speciale voedingsoplossingen die noodzakelijk zijn in de behandeling vaan een bepaalde ziekte, zoals bijvoorbeeld een blaasgruisdieet dat de vorming van blaasstenen kan voorkomen. Onder dieetvoeding verstaan we dus niet noodzakelijk steeds een vermageringsdieet.

    Daarnaast hebben we ook een compleet gamma onderhoudsvoeding van Hill's, de Vetessentials, een hoogkwalitatieve droge voeding die met behulp van de Hills app aan interessant tarieven bij ons verkocht wordt.

    We kunnen ook steeds andere voedingen leveren op bestelling.

  • Pups en kittens zullen bij hun eerste bezoek een pakketje met daarin een staaltje van de voeding van Hill's krijgen. Voor de andere voedingen bestaat dit niet meer.

  • Bij Fideel zit er tijdens weekdagen van 8u30 doorlopend tot 19u30 en op zaterdag van 9u00 tot 12u00 iemand aan de balie, zodat je zonder wachten meteen je medicament of voeding kan oppikken.

  • Neen, we hebben wel voeding in blik of smakelijke zakjes, maar de zogenaamde verse voeding / slachtafvallen / diepvriesvoeding verkopen we niet.

    We geven je hierover wel graag advies als je dat nodig hebt.

  • Kattenvoeding is veel energierijker (meer eiwit en vet) dan hondenvoeding, waardoor het verteringssysteem van je hond veel zwaarder belast wordt en hij snel dikker zal worden.

    Dit is dus geen goed idee.

  • Dat is sterk afhankelijk van de gekozen voeding. Op elke zak, blik of verpakking staat steeds een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, die gemiddeld gezien meer dan volstaat.

    Geraak je hier niet wijs uit, contacteer ons dan.

  • Neen. ten eerste is het dan erg moeilijk te bepalen hoeveel je huisdier juist mag krijgen. Ten tweede zijn alle betere diervoedingen compleet en goed uitgebalanceerd, waardoor je de balans snel verstoort door er zelf iets aan toe te voegen.

    Ten derde zijn onze huisdieren eigenlijk “gewoonte” eters, en hebben zij veel minder dan wij de behoefte om steeds weer iets anders te krijgen. Dat is mede één van de redenen waarom er in de topvoedingen weinig smaken of variaties te krijgen zijn.

  • Elke leeftijd brengt zijn eigen specifieke voedingsbehoefte mee. Je houdt dit dus best gescheiden. Lukt dit toch niet, is het beter dat ze beiden de puppyvoeding eten, omdat een pup meer speciale voedingsbehoeften heeft gedurende een kortere tijd dan een volwassen hond.

    Puupyvoeding is voor oudere honden, net als kattenvoeding, evenel erg belastend voor spijsvertering en nieren!

Vragen rondom gedrag

  • Voor honden is hun stoelgang omwille van het hoog eiwitgehalte vaak nog relatief smakelijk.

    Helaas krijgen ze hiermee meteen ook weer de eventuele parasieten binnen die ze net uitgescheiden hebben, en het zorgt uiteraard ook wel voor een mindere hygiene als je hond in nauw contact met jezelf leeft.

    Voor zulke honden is maandelijks ontwormen een noodzaak. Veranderen van voeding kan het probleem soms oplossen. Supplementen in de voeding zoals ijzerpoeder, ananas en andere “oudere” middelen geven meestal weinig resultaat.

  • Bij jonge honden of katers die eerst zindelijk waren kan dat een teken zijn dat ze hun territorium beginnen afbakenen. Dan plassen ze kleine beetjes tegen bv de hoek van je zitbank of tegen stoelpoten. In zo’n geval wordt er meestal geopteerd voor castratie.

    Bij oude dieren moet je vooral medische redenen uitsluiten vooraleer je twijfelt aan hun gedrag. Een oudere hond bijvoorbeeld kan door een inwendige ziekte moeite hebben om zijn urine te concentreren en daardoor veel vaker moeten plassen, omdat hij ook meer drinkt. Soms is er gewoon een blaasontsteking, waardoor er een branderig gevoel optreedt en er steeds kleien beetjes geplast worden, overal.

    Kom langs bij Fideel als je dergelijke zaken ziet gebeuren.

  • Dit wel vaker voorkomend probleem kunnen we catalogeren onder “verlatingsangst”. Naast oefeningen (gedragstherapeut) bestaan er ook medicinale oplossingen voor. Er zijn ook wel wat trucjes die het probleem kunnen verbeteren, zoals het laten spelen van de radio.

    Kom gerust eens langs om het probleem te bespreken.